Ссылка ведёт к сборнику статей по тантризму NINA MIRNIG, MARION RASTELLI, AND VINCENT ELTSCHINGER (EDS.) TANTRIC COMMUNITIES IN CONTEXT среди которых находится и указанная статья о ганачакре. Перевод самого текста "Ганачакравидхи" предварительный, на что указывает и сам автор статьи. Но текст хорошо передаёт саму атмосферу немонастырской ганачакры (ганапуджи), интересны некоторые описанные в тексте детали ганачакры. Похоже, что в современной монастырской традиции устно передаётся информация о том, как должна проходить настоящая ганачакра, но воспроизвести её в реальности монастырская традиция ( да и доступная немонастырская) по известным причинам не может. Еше Лодой Ринпоче говорил, что ганачакра - это "праздник веселия мудрости", что полностью соответствует тексту видхи. Ссылку даю на весь сборник, т.к. возможно, кому-нибудь будут интересны другие статьи.
Отправлено: 10.01.22 21:44. Заголовок: Вот интересная стать..
Вот интересная статья о Гуан Гонг (Гуанди). Его изображения стоят во всех школах традиционного кунг-фу идущих из Гонконга. Я не знал, что он включен в дхармапалы Гелуг. Статья:
The Geluk Gesar: Guandi, the Chinese God of War, in Tibetan Buddhism from the 18th to 20th Centuries
This paper outlines a shift in the role of self-awareness from Yogācāra to tantra and connects some of the dots between Yogācāra, Pratyabhijñā, and Bud-dhist tantric traditions in Tibet. As is the case with Yogācāra, the Pratyabhijñā tradition of Utpaladeva (10th c.) maintains that awareness is self-illuminating and constitutive of objects. Utpaladeva's commentator and influential successor, Abhinavagupta (10th–11th c.), in fact quotes Dharmakīrti's (7th c.) argument from the Pramāṇaviniścaya that objects are necessarily perceived objects (sahopalambhaniyama). That is, everything known is known in consciousness; there is nothing that can be known outside or separate from consciousness. This aspect of Pratyabhijñā thought is shared with Yogācāra. While Utpaladeva drew upon Yogācāra epistemology to formulate a differential construction of objects (via apoha), he departed from this theory to develop a distinctive monistic framework for the interpretation of subjectivity. By appealing to the ultimate reality of a singularly nonconceptual, transcendental subject rather than a plurality of (non)conceptual particulars, Utpaladeva appropriated Dharmakīrti's epistemo-logical model while turning it on its head. That is, Utpaladeva critiqued Dharmakīrti in one context (his external realism) while he is indebted to him in another (his epistemic idealism) to establish the framework for his own absolute idealism, where everything happens in and through the absolute self that is Śiva. Utpaladeva extended (or made explicit) the place of self-awareness in Yogācāra to formulate an absolute idealism that is the theoretic foundation for philosophical tantra. In this paper, I will chart a trajectory of this development, from Yogācāra to Pratyabhijñā, and show how a parallel development took place in tantric assimilations of Yogācāra in Tibet.
Отправлено: 21.07.22 22:04. Заголовок: В последнее время я ..
В последнее время я обнаружил, что многие открытые источники диссертаций и статей по тантризму, буддизму и индуизму ушли из открытого доступа или страницы где были диссертации для загрузки просто ушли в небытие. Приятное исключение - статьи Алексиса Сандерсона. Рекомендую для загрузки: https://oxford.academia.edu/AlexisSanderson
Отправлено: 21.01.23 16:09. Заголовок: Bodies of Knowledge:..
Bodies of Knowledge: Bodily Perfection in Tantric Buddhist Practice. by David B. Gray
Religions 2021, 12(2), 89; https://doi.org/10.3390/rel12020089 Статья интересна тем, что в ней представлен перевод короткого текста медитации на три канала, переданного йогинями Мекхалой и Канакхалой.
Отправлено: 08.03.23 17:27. Заголовок: The Amṛtasiddh..
The Amṛtasiddhi and Amṛtasiddhimūla: the Earliest Texts of the Haṭhayoga Tradition. Critically Edited and Translated by James Mallinson and Péter-Dániel Szántó.
Все даты в формате GMT
3 час. Хитов сегодня: 0
Права: смайлы да, картинки да, шрифты да, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет